Cakes made to make you smile

onsdag 26 september 2012

Recept!!


Hejsan! Här kommer recepten på dessa två cupcakes som syns på bilden under. Vaniljcupcakesen har en fantastisk smak av vanilj och blir sällan torra. 

Om jag inte skrev det tidigare så kan jag säga att de blå blommorna är av SP.
De bita blommorna på browniecupcakesen är vit choklad som jag smält och bara spritsat ut förhand, på bakplåtspapper, som blommor. Satt en sockerkula i mitten och sedan låtit de stelna i kylskåp.
Vaniljcupcakes

2,8 dl mjöl
1,25 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
2ägg
1,8 dl socker
1½ msk vaniljpulver/vaniljextract
1,2 dl neutral olja
1,2 dl buttermilk ( ½ tsk citronjuice + 1,2 dl mjölk. Låt stå 5 min.)

Blanda de torra ingredienserna (de fyra första) i en skål och ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker i en annan skål, häll sedan i vaniljextraktet och tillsätt oljan.
Tillsätt sedan hälften av mjölblandningen under omrörning.
Till sist, häll i resten av mjölblandningen och tillsätt mjölken. Rör om.
Häll smeten, som blir tunn, i muffinsformar. Fyll formen till ca 2/3 då de jäser mycket.
Grädda mitt i ugnen i 180 grader, ca. 12-14 min.

Frostingen på dessa var:

Mascarponefrosting 

125 g mascarpone
1 dl vispgrädde
½ dl florsocker

Vispa ihop alla ingredienser i 1-2 min.
Krämen ska bli mjuk och fluffig.
Använd genast.

Kommentar: Spritsa genast denna frosting på cupcakesen eller vad man nu vill använda den till. Frostingen har nämligen en tendens att smälta om man håller på att arbeta med en för länge. Så spritsa fort och sedan in i kylen för bästa resultat :)

Browniecupcakes

120 g mörk choklad
120 g smör
225 g socker
1 droppe vaniljessens/ 2 msk vanillinsocker
3 stora ägg
105 g mjöl

Smält chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna en aning.
Rör sedan ner socker, vaniljessens/vanillinsocker och ägg.
Blanda ner mjölet
Fördela smeten i formarna.
Grädda på 170°C i ca.20 min.
Man kan även hacka chokladbitar som man blandar ner i smeten. (Fazer)

Kommentar: Jag tror inte riktigt att man behöver grädda i 20 min. Är rädd för att de då blir för torra. Detta beror naturligtvis också på storlek. Testa er fram :) Även i dessa muffins brukar jag hacka ner chokladbitar och naturligtvis är det Fazer som gäller. 

Detta är den fantastiska frostingen jag använde på browniecupcakesen.
Denna är underbart god!

Nutellafrosting

50 g mjukt smör
100 g färskost
2 dl mjuk nutella
2 dl florsocker

Vispa allt till en jämn smet.

Ja, det får räcka för denna gång. 

På återseende!

/Sara







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar