Cakes made to make you smile

onsdag 9 januari 2013

Mousse-experiment

Hej!

Jag har haft en del grejjer i kylen nu ett tag som jag tänkte jag skulle göra något roligt av.

Det blev två olika mousser som jag tänkte man kunde ha användning för i framtiden. Alltså inte just de mousserna jag gjorde nu utan själva recepten. 
(Som jag för övrigt inte skrev ner utan hoppas att jag ska komma ihåg ändå..)

Jag började med en chokladmousse på creme cheese


Den blev väldigt god och man kan väl ha den till lite allt möjligt, t.ex. som mellanlägg i tårtor eller att äta bara som den är med lite bär eller valfritt tillbehör.

Chokladmousse

nästan 200 g creme cheese
150g ljus choklad
ca. 2 msk socker
ca. 2 dl grädde

Smält chokladen
Rör samman creme cheese, socker och den något svalnade chokladen
Vispa grädden och vänd sedan ner den i chokladkrämen.
Klart!

Den andra moussen jag gjorde ville jag hålla lite syrligare och nyttigare
Alla gillar ju inte när det smakar choklad eller är mastigt osv



Detta var enkelt att göra och blev lagom fräscht, syrligt.

Vaniljmousse

Rör ihop ca 2 delar creme cheese med 3 delar vanlij yoghurt 
(alltså lite mer yoghurt än creme cheese)
Vispa upp detta med elvisp några minuter
Tillsätt vaniljsocker efter önskad smak  

Jag serverade denna mousse tillsammans med hallon och det verkade "gå hem"
(Gästerna gick inte hem)

Ja, det var detta för denna gång!
Ha det gott :)
/Sara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar