Cakes made to make you smile

söndag 11 november 2012

Födelsedagstårta till Hemtjänsten

Hej!

I veckan har jag gjort en tårta som hemtjänsten i Bjurholm fick.

Min farfars bror fyllde 80 år och Bjurholms hemtjänst är ett dagligt inslag i hans vardag och
han uppskattar dem verkligen. (Han tillåter att jag berättar att han har hemtjänst, btw) :)

Jag är vikarie inom vården och har jobbat inom hemtjänsten så jag vet hur de jobbar inom hemtjänsten i Bjurholm och vilka fantastiska människor de är.

En tårta är det minsta man kan göra för att visa uppskattning. Hemtjänsten är tyvärr ett område inom vården som lätt glöms bort, vilket är orättvist, då de sprider trygghet, kärlek och är oumbärliga i alla vårdtagares liv.

Tack för att ni finns! :)

Jag valde att göra en vanlig gräddtårta.
Ljusa bottnar..
Fyllda med jordgubbsmouse och nutellaglass.

Jag har skrivit hans namn i choklad.
Smälte choklad, spritsade ut hans namn och ålder på bakplåtspapper och lät det vara i kylen tills det stelnat.

De blå blommorna är av SP, de vita av marsipan.
Som jag skrivit tidigare går det att dekorera gräddtårtor med SP-dekorationer bara man penslar lite smält smör under.

 
  Receptet på jordgubbsmosse finns här. Jag skrev det receptet i inlägget om min födelsedagstårta.

Nu till nutellaglassen...
Ja, det är faktiskt en glass, eller går att göra till glass, men smeten smälter inte, därför brukar jag använda den som fyllning i tårtor. Denna glass är extremt god och går att äta som mosse till efterrätt eller hur man nu vill.

Nutellaglass

250 g mascarpone
2 msk strösocker
100 ml nutella
2 dl grädde

Rör samman allt, utom grädden, till en jämn smet.
Vispa grädden, inte för hårt, och rör sedan ner i nutellablandningen.
Ställ i frysen minst en timme ifall man vill ha glass. 

Inte att förglömma vill jag även, igen, önska Gustav-Adolf ett stort grattis!!

Ha det gott!

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar